Treba zvýšiť kvalitu služieb a vzdelávanie študentov v cestovnom ruchu

16.10.2009 Stará Ľubovňa

Stará Ľubovňa 16. októbra (TASR) - Na Slovensku je potrebné zvýšiť kvalitu služieb, vzdelávanie absolventov a vytvoriť regionálne sekcie Zväzu hotelov a služieb (ZHR).
Zhodli sa na tom účastníci dvojdňového Jesenného stretnutia hotelierov, ktoré sa dnes skončilo v hoteli Sorea v Starej Ľubovni.
Ako pre TASR uviedol riaditeľ ZHR Jozef Bendžala, prvý deň bol zameraný na hodnotenie kvality služieb. Členovia sa snažili prísť na to, v čom, okrem krízy, je príčina poklesu tržieb. Predniesli požiadavky klientov, otvorene hovorili o úrovni služieb a prístupe zamestnancov v prevádzkach jednotlivých členov.
Druhý deň sa konalo vnútrozväzové fórum v rámci spolupráce medzi jednotlivými zväzmi. Cieľom podľa slov riaditeľa bolo zhodnotiť ako je to s turizmom v susedných krajinách ale aj v celej Európe. Zúčastnení sa zhodli na tom, že slovenský produkt je slabší oproti produktom zvyšku Európy.
Riaditeľ vyzdvihol potrebu renovácie, tak ako je to v priemyselnom odvetví. Perspektívu cestovného ruchu vidí predovšetkým v tom, že oblasť podnikania v turizme padá menej ako priemyselné odvetvie. V cestovnom ruchu je podľa jeho slov možnosť vytvárať nové pracovné miesta.
Na rokovaní sa tiež hodnotil problém absolventov. Bendžala zdôraznil, že je potreba dbať o dobré a kvalitné vzdelávanie a praktickú prípravu žiakov. V rámci toho ZHR vytvára tzv. krajské komisie, v ktorých budú aj mať zastúpenie aj predstavitelia hotelových akadémií. Komisie budú hodnotiť čo treba zlepšiť a ako zariadiť, aby boli študenti pripravení na svoje budúce povolanie podľa potrieb hotelov a reštaurácií.
Šéf ZHR vyjadril podporu novému Zákonu o turizme, ktorý má byť v platnosti od 1. júla 2010, ale aj tu vidí nedostatky. Konkrétne uviedol, že ZHR chce napríklad zmenu v podieloch daní z ubytovania. Peniaze z týchto poplatkov by sa podľa jeho slov mali vracať späť do odvetvia, z ktorého prišli, a to sa nedeje. Ako ďalej uviedol, navrhnú vláde aj uzákoniť povinnosť jednotlivých podnikateľov z oblasti cestovného ruchu byť v združení.
\"Samozrejme, musí byť aj dobrá materiálno-technická základňa, ale také to teplo, ktoré prichádza od ľudí, od našich zamestnancov, toto musia dostávať, \" zhodnotil Bendžala požiadavky klientov. Dodal tiež, že hotely a reštauračné zariadenia musia posunúť vpred gastronómiu a prijímať nové technologické postupy prípravy jedál. Popri ubytovacích a reštauračných službách nesmú podľa neho zabúdať ani na kongresové služby, ktoré idú v súčasnosti veľmi dopredu.
 

Vyberte región